Senggugut… mimpi ngeri bagi orang perempuan. Sakit dan seksanya tak terkata. Macam-macam petua dan cara menghilangkan senggugut dah dicuba tapi masalah yang sama tetap berluang setiap bulan?

Apa lagi cara yang ada supaya boleh terlepas dari seksa kesakitan akibat senggugut ni?… setiap bulan pulak tu… tak sanggup kan?

 

VITAMIN E DAN ASID LEMAK BAIK BOLEH MENJADI CARA MENGHILANGKAN SENGGUGUT

Vitamin E dan asid lemak boleh melegakan senggugut tau… tak percaya?…. dulu saya pun tak percaya… tapi bila saya sendiri yang rasa, barulah saya percaya dan saya sangat happy sebab tak perlu lagi stress bila kenangkan senggugut yang kena dihadap setiap bulan.

Ada tu, sampai rasa macam nak pitam, gigil satu badan, rasa nak muntah semua cukup bila time period dan senggugut menyerang… setiap bulan!

Syukur Alhamdulillah semua tu dah takde sejak saya konsisten ambil vitamin E. Saya jugak ambil GLA yang kaya dengan dengan asid lemak omega 6.

Nak tau macam mana vitamin E dan GLA (gamma linolenic acid) ni boleh membantu melegakan senggugut?

Jom baca…

Bagaimana vitamin E dan GLA dapat membantu simptom PMS atau menjadi cara menghilangkan senggugut sebenarnya sukar untuk difahami. Tapi para penyelidik mengatakan bahawa lemak baik tersebut memberi kesan kepada penghasilan bahan kimia yang dikenali sebagai prostaglandins, dimana ia kemudiannya mengurangkan efek hormon prolactin. Terlalu banyak prolactin atau tindakbalas luarbiasa hormon ini akan menyebabkan simptom PMS atau senggugut.

 

PENAWAR SENGGUGUT @ PMS

Kalau bercerita bab senggugut ni memang la menyeksakan. Orang yang tak pernah merasa mungkin tak akan faham. Senggugut bukan setakat sakit perut, tapi masalah lain seperti sakit kepala, loya, jerawat teruk, moody, tidur tak lena semuanya akan ikut sama.

Orang yang ada masalah senggugut ni jugak boleh mengganggu peluang mereka untuk mengandung.

Ada yang kata, menopause adalah satu-satunya cara untuk senggugut hilang terus. Tapi, takkan muda-muda lagi dah nak menopause kan?

InsyalaAllah masih ada cara untuk memperbaiki masalah ni. Cara yang paling saya syorkan adalah melalui pengambilan suplemen yang betul. Ubat-ubat sapu kat perut jer tak mungkin dapat membantu sebab masalah ni berkaitan dengan hormon.

Antara suplemen yang sangat efektif dalam membantu meredakan PMS @ senggugut ialah:

  • VITAMIN E
  • GLA
  • VITAMIN D
  • BCOMPLEX

Vitamin-vitamin inilah juga yang saya sendiri amalkan dan memang terbukti berjaya membantu saya meredakan masalah senggugut yang teruk yang pernah saya lalui sebelum ni.

SENGGUGUT

 

Selain daripada itu, amalan diet yang sihat juga sangatlah digalakkan bagi membantu mengurangkan simptom PMS @ senggugut, mengambil multivitamin setiap hari, rajin bersenam, kurangkan pengambilan kafein dan dapatkan tidur yang cukup setiap hari.

Dapatkan juga nasihat doktor sekiranya anda rasakan perlu.

 

Nieda
Business Leader & Shaklee Independent Distributor

SMS | Call | Whatsapp:
019 – 707 1977

Email:
nieda@ohcantik.com 

Komen Facebook:
Cara Menghilangkan Senggugut Yang Paling Mudah Untuk Dilakukan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge