Punca Sakit Buah Pinggang & Peluang Untuk Hidup Lebih Sihat: 10 Tabiat Yang Akan Merosakkan Buah Pinggang

BUAH PINGGANG YANG SUDAH ROSAK akan TERUS ROSAK sampailah ke tahap ia akan GAGAL SEPENUHNYA dan ini bermakna NYAWA jadi taruhan.

Kalau anda didapati sedang atau berisiko menghidap kerosakan buah pinggang…

Berfikir panjang untuk mendapatkan penawar terbaik bukanlah langkah yang bijak. Jangan tunggu bila segalanya dah TERLEWAT… masa tu nanti tak ada apa lagi dah yang mampu membantu hatta anda ada duit berjuta…

PELUANG untuk kembali sihat masih ada….

buah pinggang rosak
Baca keratan akhbar ni pun sudah cukup menggerunkan. Memang tak dinafikan, semakin ramai rakyat Malaysia yang menghidap kerosakan buah pinggang

TAPI MACAM MANA BUAH PINGGANG KITA BOLEH ROSAK?

Buah pinggang kita sangat-sangatlah penting kepada kesihatan. Buah pinggang ni berfungsi untuk menapis darah, menghasilkan hormon, menyerap mineral, menghasilkan air kencing, menyahtoksin dan meneutralkan asid.

Jadi, sebagai salah satu daripada organ yang paling penting dalam tubuh kita, buah pinggang perlu dijaga dengan sebaiknya. Sakit buah pinggang dan buah pinggang yang rosak biasanya tak dapat dikenalpasti sehinggalah berlarutan bertahun-tahun kerana buah pinggang masih mampu melakukan fungsinya walaupun yang tinggal cuma 20% daripada kemampuan asalnya.

Mungkin sebab ni lah ramai yang lambat perasan tentang masalah sakit buah pinggang yang mereka hidapi dan ramai juga yang tak tahu tentang apa yang jadi punca sakit buah pinggang ni.

Sakit buah pinggang juga dikenali dengan nama pembunuh senyap (silent killer). Jadi, sangatlah penting untuk menjaga kesihatan buah pinggang sebelum terlambat.

10 TABIAT PUNCA KEROSAKAN BUAH PINGGANG

Berikut adalah antara 10 senarai perkara yang boleh menjadi punca sakit buah pinggang dan mempengaruhi tahap kesihatan buah pinggang yang sangat perlu diambil berat.

#1 – Tidak Minum Air yang Cukup

Fungsi paling penting buah pinggang ialah menapis darah dan menyahtoksin serta bahan buangan. Tapi apabila kita tidak minum air kosong yang cukup, toksin dan bahan buangan tu akan mula menimbun dan boleh menyebabkan kerosakan pada buah pinggang dan juga organ lain dalam tubuh.

#2 – Diet Tinggi Garam (Sodium)

Tubuh kita memerlukan garam (sodium) untuk berfungsi dengan baik. Tetapi kebanyakan daripada kita mengambil garam yang berlebihan dalam diet yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan memberikan tekanan dan bebanan yang tinggi kepada buah pinggang.

PERATURAN PENTING yang perlu diingat ialah, MAKAN TIDAK LEBIH DARIPADA 5 GRAM GARAM SEHARI.

#3 – Selalu Bertangguh Membuang Air kecil (Tahan Kencing)

Ramai diantara kita yang jarang ambil peduli bila rasa nak kencing terutama bila terlalu sibuk atau nak mengelak daripada menggunakan tandas awam (bukan rasa nak terkucil tau… ini memang harus berkejar ke tandas jadinya… hahaha).

Kerap menahan kencing akan meningkatkan tekanan urin dan boleh membawa kepada masalah kegagalan buah pinggang dan batu karang. Jadi, bila rasa nak kencing tu tolonglah jangan tangguh-tangguh yer… nampak macam perkara kecil tapi tak berbaloi menahan kencing sebab ia boleh menjadi punca sakit buah pinggang.

sugar-kills

#4 – Pengambilan Gula Berlebihan

Kajian saintifik menunjukkan bahawa orang yang mengambil 2 atau lebih air bergula setiap hari adalah lebih berisiko untuk mendapat masalah protein dalam air kencing.

Protein dalam air kencing adalah tanda awal yang menunjukkan bahawa buah pinggang kita tidak berfungsi seperti yang sepatutnya.

#5 – Mengabaikan Kepentingan Vitamin dan Mineral Penting

Mengamalkan diet yang yang mengandungi sayuran segar dan buah-buahan adalah sangat penting kepada kesihatan menyeluruh dan memastikan fungsi buah pinggang yang baik.

Kekurangan vitamin dan mineral boleh meningkatkan risiko batu karang dan jadi punca sakit buah pinggang.

Vitamin B6 dan magnesium adalah contoh VITAMIN PENTING untuk mengurangkan risiko batu karang.

#6 – Mengambil Sumber Protein Daripada Haiwan Secara Berlebihan

Mengambil terlalu banyak protein dari sumber haiwan seperti daging (red meat) akan menambah muatan metabolik pada buah pinggang.

Jadi, semakin banyak protein yang diambil maka semakin teruklah buah pinggang terpaksa bekerja dan ini akan membawa kepada masalah kerosakan dan punca sakit buah pinggang atau kegagalan terus.

#7 – Tidak Cukup Tidur (Suka Tidur Lewat)

Semua orang tahu yang tidur yang cukup dan berkualiti pada malam hari adalah sangat penting. Masalah gangguan tidur yang kronik (insomnia) selalu dikaitkan dengan banyak masalah kesihatan termasuklah sakit buah pinggang.

Semasa tidur pada waktu malam, tubuh kita ‘memperbaiki’ kerosakan tisu buah pinggang, jadi kita kena berikan masa tubuh kita untuk sembuh (heal) dan repair dengan sendiri tanpa gangguan.

caffeinepercup
Bukan hanya kopi sahaja yang mengandungi kafein, minuman ringan dan teh juga turut mengandungi kafein. Minimakan pengambilan kafein demi kesihatan anda

#8 – Suka Minuman Berkafein

Seperti garam, kafein juga boleh menjadi punca sakit buah pinggang kerana kafein akan meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan tekanan berlebihan kepada buah pinggang.

Pengambilan kafein yang berlebihan bagi tempoh yang lama boleh menyebabkan kerosakan pada buah pinggang.

#9 – Penyalahgunaan Pil Tahan Sakit (Painkiller)

Ramai orang yang sakit sikit-sikit pun suka ambil pil tahan sakit sedangkan ada banyak cara lain yang lebih selamat untuk mengatasi kesakitan tersebut.

Pengambilan pil tahan sakit yang berlebihan akan menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang yang teruk.

#10 – Pengambilan Alkohol

Alkohol digelar sebagai ‘legal toxin’ yang boleh menyebabkan tekanan yang berlebihan kepada buah pinggang dan hati.

Untuk kekal sihat, ingat 10 perkara penting di atas, amalkan diet sihat, pengambilan vitamin & mineral yang cukup dan hiduplah dengan gembira!

Ikuti kisah seorang penghidap penapis buah pinggang bocor yang berjaya kembali sembuh, tak perlu biopsi dan DOKTOR pun nasihatkan untuk terus berhenti ambil ubat bila kesihatan beliau dah semakin baik selepas mengamalkan pengambilan suplemen Vivix Shaklee.

kidney

BAGAIMANA VIVIX SHAKLEE MEMBANTU DALAM MEMPERBAIKI MASALAH BERKAITAN BUAH PINGGANG?

Vivix tidak bertindak sebagai ubat, tetapi ia lebih kepada makanan / suplemen (minuman) yang mengandungi resveratrol yang mempunyai kemampuan untuk melawan pelbagai penyakit kronik dan memperbaiki serta melindungi sel pada tahap DNA.

Mitochondria (penjana tenaga) di dalam sel menghasilkan tenaga yang kita perlukan oleh keseluruhan tubuh kita termasuklah untuk semua organ berfungsi dengan baik. Apabila kecekapan mitochondria menurun, fungsi sel turut menurun.

Ramuan Vivix ® menggalakkan biogenesis (pembentukan baru) mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga di dalam sel.

Selain melakukan aktiviti seharian seperti pergerakan tubuh, tenaga dalam bentuk ATP ini juga untuk proses penghadaman, perkumuhan dan segala aktiviti di peringkat sel. Tanpa tenaga ATP, sel-sel tubuh akan mati. Jika banyak sel yang mati dalam organ, ia menyebabkan kegagalan fungsi organ.

Akhirnya  organ tersebut tidak berfungsi langsung. Inilah yang berlaku pada pesakit buah pinggang, yang terpaksa menjalani hemodialysis kerana sel-sel buah pinggangnya telah mati dan membentuk parut (fibrosis) sehingga menyebabkan buah pinggangnya menjadi kecil dan kecut.

Jadi punca kegagalan organ dan penyakit kronik yang lain ialah apabila mitokondria gagal menghasilkan tenaga ATP yang secukupnya, menyebabkan sel tidak mempunyai cukup tenaga untuk menjalankan tugasnya sebagai sel yang aktif.

Vivix masih boleh dijadikan jalan ikhtiar untuk memperbaiki kesihatan walaupun seseorang pesakit buah pinggang itu sedang menjalani dialisis. Kerana Vivix bukan ubat, 100% semulajadi dan tidak mengandungi sebarang jenis drugs @ bahan kimia.

Ia tidak akan meninggalkan kesan sampingan yang buruk terhadap tubuh badan kita. (Tetapi kalau nak dapatkan nasihat daripada doktor yang merawat anda terlebih dahulu pun takde masalah)

NOTA PENTING:

  • TINDAKAN SEGERA WAJIB diambil apabila buah pinggang dah mula mengalami masalah terutamanya jika BUAH PINGGANG ROSAK.
  • Kerana bila rosak, ia akan terus merosak dan turut melibatkan masalah lain seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, masalah kolesterol, anemia, kekurangan vitamin D, fosforus & kalsium.
  • BUAH PINGGANG ROSAK tidak akan dapat dipulihkan kembali 100%, tetapi peluang untuk memperbaikinya dan mengelakkannya daripada melarat ke bahagian organ lain masih ada.

 Jadi, sebelum masalah menjadi LEBIH KRITIKAL, dapatkan suplemen yang mampu memperbaiki tahap kesihatan buah pinggang anda seperti Vivix Shaklee & Omega Guard Shaklee….

img-20160111-wa0007

Ikuti perkongsian & testimoni daripada mereka yang telah berjaya hidup lebih sihat dan lepas daripada masalah buah pinggang selepas mengambil Vivix & suplemen Shaklee.

hj-razalideen

ayah-nad

buah-pinggang

Testimoni Buah pinggang edited

13879260_1248445548499930_1233147645793636591_n

kidney

Vivix - buah pinggang

Kalau mereka ini mampu menjalani hidup yang normal semula walau pernah mengalami kerosakan buah pinggang…. VIVIX dah berjaya merubah dan menambahbaik hidup mereka… kenapa tidak anda?…. apa lagi yang anda tunggu?… duit takkan mampu mengganti nikmat kesihatan yang dah anda hilang…

Untuk membuat pesanan sendiri, sila klik di bawah ini dan buat pembayaran melalui kad debit / kad kredit anda. Hubungi saya selepas pesanan dibuat untuk mendapatkan cara pengambilan suplemen & tips.

esell

VIVIX MUNGKIN SATU-SATUNYA JALAN TERAKHIR YANG ANDA ADA UNTUK KEMBALI SIHAT DENGAN IZIN ALLAH…

MELABURLAH UNTUK KESIHATAN KERANA IA TIADA GANTI

HUBUNGI:

Nieda
Business Leader & Shaklee Independent Distributor

Whatsapp / SMS sahaja:
019 – 707 1977

Email:
nieda@ohcantik.com 

Komen Facebook:

70 thoughts on “Punca Sakit Buah Pinggang & Peluang Untuk Hidup Lebih Sihat: 10 Tabiat Yang Akan Merosakkan Buah Pinggang

    1. Terima kasih kerana berminat dengan Shaklee. Encik boleh whatsapp saya di 019-7071977 atau tinggalkan no. tel Encik disini untuk saya hubungi semula. terima kasih.

        1. Terima kasih En. Isham… Saya hubungi En. Isham melalui whatsapp yer…

          Terima kasih sekali lagi… maaf juga atas kelewatan ini sebab internet connection saya agak limited hujung minggu lepas

  1. wasap 0139339163
    kol untuk pertanyaan 0132780146
    adnan..
    pindah rumah pejabt dan lain2

  2. Saya azean ,umur 55 thun ada kencing manis dan darah tinggi. Saya dh x mkn ubt hospital,hmpir setahun.Cuba mkn ptoduck olive oil.
    Bila sya buang air kecil berbuih…
    Adakh tanda masaalah buah pinggang.Saya ada juga minum air tapisan 11.5.
    Bgaimana nk mengatasi agar buah pinggang rosak teruk.

    1. Untuk kepastian, saya rasa puan perlu dapatkan pemeriksaan lanjut daripada doktor… lebih baik kita tahu masalah yang sebenar jadi lebih mudah untuk cari jalan penyelesaian yang tepat. Puan juga boleh berhubung terus dengan saya di 019-7071977 sekiranya perlukan info lanjut tentang Shaklee dan suplemen yang Shaklee ada untuk membantu masalah puan.

    2. itu bermaksud buah pinggang puan mengalami tanda awal kerosakan dek kencing manis tidak terkawal, sbb dh lama tinggalkan ubat.
      kenapa perlu bjumpa doktor kalau betul shaklee ade penawarnya?
      sama juga dengan situasi pesakit di sarankan ambil pelbagai supplemen tetapi jika berlaku komplikasi di suruh bjumpa doktor
      jika betul produk2 ini bkesan, kenapa takut nk btanggungjawab sekiranya terjadi komplikasi? kenapa di suruh pula bjumpa doktor?
      di sarankan pengedar supplemen tidak mmberi mesej salah kepada pengguna sampai ade yg terus tinggal ubat, dan akibatnya pesakit dan kakitangan kesihatan yang perlu tanggung. ejen shaklee tersebut hilang tah ke mana

      * sekadar pendapat

      1. Terima kasih kerana memberi pendapat… ada sedikit kekeliruan disini…
        Puan Azean belum pernah mengambil produk Shaklee (refer produk olive oil yang beliau nyatakan – INI BUKAN PRODUK SHAKLEE) dan oleh kerana beliau tak pasti apakah penyakit beliau, maka saya galakkan beliau untuk membuat pemeriksaan doktor terlebih dahulu…. memang simptom yang beliau nyatakan tu kelihatan seperti ada kaitan dengan masalah buah pinggang.. tetapi saya tak suka membuat andaian… komplikasi yang terjadi kepada beliau adalah akibat dah lama meninggalkan ubat kencing manis dan ini bukan atas nasihat saya atau mana-mana Pengedar Shaklee…

        saya rasa adalah lebih baik baca dan fahami dulu komen tersebut sebelum memberi pendapat…. sebab pendapat sebegini yang akan mengelirukan dan memberi mesej yang salah kepada pembaca lain nanti…

        terima kasih

    1. Eriana:boleh whatsapp saya di 019-7071977 atau tinggalkan your contact number di sini utk saya hubungi semula…. saya perlu tau lebih lanjut tentang keperluan Eriana sebelum cadangkan suplemen yang sesuai….

      Terima kasih…
      Hasnieda
      019-7071977

    1. Shaklee ada suplemen hampir untuk semua keperluan… terutamanya Vivix yang memang sangat bagus untuk kesihatan menyeluruh… Cik / Puan holeh hubungi saya melalui whatsapp di 0197071977 untuk konsultasi lanjut atau tinggalkan no. tel Cik / Puan disini untuk saya hubungi semula… terima kasih

  3. pejagaan buah pinggang sangat penting. Saya berumur 79 tahun. Mengalami Darah Tinggi dan Kencing Manis yang agak lama. Kadang2 terasa juga sakit diluaran buah pinggang. Kssang2 ada juga nmbness dan sadikit bengkak dikedua belah kaki kemudian hilang. Tak pernah ambil makanan tambahan. Boleh nasihat saya melalui whatsup atau email. Hp: 0199436000

    1. Sangat sesuai untuk membantu menambahbaik tahap kesihatan penghidap kencing manis…. En. Ahmad Kamil boleh hubungi saya melalui whatsapp di 0197071977 untuk konsultasi lanjut… terima kasih

    1. Boleh Tuan… Vivix boleh membantu untuk menambahbaik & memperlahankan kerosakan buah pinggang Tuan…
      WhatsApp saya di 0197071977 untuk konsultasi lanjut ya…

  4. Assalamualaikum… Suami sy mempunyi masalah buah pingang n sudah menjalani transplant buah pingang. . Tapi skrang buah pingang nya menghadi masalah n sudah mula menjalani dialysis… Dia boleh ambik ke

    1. Wa’alaikumsalam… terima kasih Puan… Vivix adalah pilihan paling tepat untuk membantu masalah yang suami Puan hadapi sekarang…
      Puan boleh tinggalkan no. Hp disini untuk saya hubungi atau whatsapp saya di 0197071977 untuk konsultasi lanjut yer… terima kasih sekali lagi… 🙂

  5. Salam,cik nieda sy ingin,sy pesakit buah pinggang rosak n sy dah menjalani rawatan dialysis,bleh ke produk cik ni rawat n pulihkn kembali sakit sy ini

    1. Wa’alaikumsalam En. Ku Hanif… Vivix adalah pilihan paling tepat untuk membantu masalah Encik…
      Boleh hubungi saya melalui whatsapp di 0197071977 untuk konsultasi lanjut ya…
      Terima kasih

  6. Salam cik sy nk tnya pasal product cik coz ank sy umur 4 thun mghadapi pyakit nefrotic sydrome boleh waspp sy x 0174660551 tq

  7. assalamualikum sy nak tanya cara penggunaan vivix ni bagaimana ya… kawan sy menghadapi sakit buah pinggang dah dua bulan..

  8. Saya ingin tahu yg mana sesuai (vivix/omega) unk mencegah sakit buah pinggang. Saya tak tahu tandax penyakit tersebut dan rasa biasa aje. Umur 52 tahun. No tel. 0164495429.

  9. BOLEH KE VIVIX DIMAKAN OOLEH KANAK-KANAK UMUR 11 TAHUN YANG MENGIDAP NEPROTIC SYDROME ( BUAH PINGGANG BOCOR )
    SEKIRANYA BOLEH BAGAIMANA CARA MAKAN

  10. Suami bermasaalah buah pinggang failure.sb batu karang. Skrg dialisis baru 3 bulan. Kalau ambil vivix ni..blh pulih ke…hingga tak perlu dialisis lg.

  11. Mahu mengenai harga omega guard shaklee Dan vivix termasuk pos.melalui ka Brubei Darussalam melalui Pos Laju Limbang Sarawak Malaysia.

  12. Mahu tahu harga Omega guard Shaklee Dan Vivid Shaklee termasuk pos k Brunei melalui Pos Laju Limbang.jalan Buang Siol Limbang Malaysia.

  13. saya nk tahu bolehkah makcik saya mengambil vivix ini jika dia telah menjalani dialysis dan sekarang sakit buah pinggang telah menyebabkan organ hati bengkak dan seluruh badan juga kuning…tk

  14. sy cyrenlie thomas…kedua2 kaki sy membengkak dari kaki hingga bhagian pinggang…apakha nhe tanda2 awal buah pinggang yg merosak…coz sy terlalu kuat minum seuatu ketika dulu…umur sy bru19 thn

  15. Ayah sy disyaki mempunyai tanda-tanda buah pinggang rosak,boleh vivix memulihkan buah pinggang ayah sy.. mohon penjelasan lebih lanjut dan testimoni yg telah berjaya.. tk

  16. Kalau ikut statistik kat Malaysia, memang penyakit kencing manis antara penyumbang besar masalah kegagalan buah pinggang kan.
    Disebabkan saluran darah tidak berfungsi dengan baik, effect kat buah pinggang.
    Alahai.
    Sakit nak bargantung dengan dialisis kemudian hari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge