Tulang patah biasanya disebabkan oleh kecederaan, seperti jatuh, kemalangan atau kecederaan semasa bersukan. Keretakan tulang juga boleh disebabkan oleh osteoporosis (tulang reput). Apabila tulang patah atau retak, ia akan mengganggu aktiviti dan pergerakan anda. Apa cara untuk sembuhkan tulang patah dengan cepat?

Jika anda mengalami patah tulang, anda perlu mendapatkan rawatan perubatan segera.

Selepas patah telah dimobilisasi, anda boleh memulakan pengambilan penawar semulajadi untuk membantu menyembuhkan tulang patah dengan cepat.

 

MAKANAN PALING BAGUS UNTUK MENYEMBUHKAN TULANG PATAH

MAKANAN TINGGI KALSIUM mineral utama dalam tulang adalah kalsium, jadi cuba masukkan makanan yang tinggi mineral penting ini seperti rumpai laut, sayur-sayuran berdaun hijau, salmon, sardin dengan tulang dan produk tenusu seperti yogurt dalam diet harian.

MAKANAN KAYA VITAMIN K – Kale, brokoli, bayam dan sayur-sayuran lain yang tinggi vitamin K1, dan produk tenusu mentah seperti keju dan kefir adalah vitamin K2 yang tinggi untuk pembekuan darah dan pembentukan tulang.

PROTEIN TANPA LEMAKTubuh tidak boleh membina semula tisu yang hilang tanpa protein. Cuba untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 4-5 oz hidangan protein tanpa lemak organik seperti ikan atau daging lembu yang diberi makan rumput.

VITAMIN C – penting untuk penghasilan kolagen iaitu komponen penting kulit dan tisu. Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya vitamin C seperti buah-buahan sitrus, paprika, strawberi dan tomato.

ZINC – Reaksi kimia yang diperlukan untuk membina semula tulang memerlukan zinc. Daging lembu, biji labu dan bayam adalah antara makanan yang kaya dengan zinc.

 

TOP 5 SEMBUHKAN TULANG PATAH DENGAN CEPAT CARA SEMULAJADI

Cara untuk sembuhkan tulang patah dengan cepat menggunakan penawar semulajadi:

# 1 Kalsium (500-600 mg 2x sehari kalsium sitrat)

Kalsium adalah mineral utama yang terdapat dalam tulang. Elakkan mengambil dengan makanan tinggi zat besi.

# 2 Magnesium (250-350 mg sehari)

Magnesium diperlukan untuk pembentukan tulang.

# 3 Vitamin D3 (2000-5000 IU setiap hari)

Vitamin D adalah penting untuk penyerapan kalsium.

# 4 Asid Lemak Omega-3 (1,000mg setiap hari)

Lemak penting diperlukan untuk penyembuhan luka dan untuk mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh kecederaan akut.

#5 Protein Tanpa Lemak (minima 28g setiap hari)

Protein penting untuk membina tisu baru yang lebih sihat. Protein adalah ‘building block’ tubuh manusia.

 

CADANGAN SUPLEMEN SHAKLEE UNTUK MEMBANTU SEMBUHKAN TULANG PATAH DENGAN SEGERA

sembuhkan tulang patah

 

ESP – sumber protein tanpa lemak yang membekalkan keperluan minima protein orang dewasa setiap hari.

Omega Guard – asid lemak Omega-3 tulen berkepekatan tinggi

OsteMatrix – kalsium yang lengkap dengan magnesium & vitamin D. Membekalkan 250mg kalsium / magnesium dan mineral lain dalam setiap 1 pil.

 

MAKANAN YANG MELEMAHKAN TULANG

Alkohol – menggalakkan penyusutan tulang dan meningkatkan keradangan yang tidak menggalakkan penyembuhan.

Garam – sodium mengeluarkan kalsium dari tulang. Cuba elak pengambilan garam anda: kurang dari 1500 mg (kurang daripada ½ tsp) sehari.

Gula dan bijirin halus – gula dan bijirin halus menggalakkan penyusutan jisim tulang dan menyediakan sangat sedikit nutrien untuk penyembuhan luka.

Cola dan minuman manis -kandungan fosfor cola sebenarnya boleh mengeluarkan kalsium dari tulang.

Kafein – minuman berkafein mengandungi sebatian yang boleh mengikat kalsium, mencegah kalsium daripada diserap dan menghadkan penyembuhan.

 

Minyak Essential untuk Tulang Patah

Meletakkan minyak essential pada bahagian atas kawasan patah boleh mempercepatkan penyembuhan. Minyak pati seperti cemara (cypress) dan helichrysum membantu untuk sembuhkan tulang patah. Sapukan minyak secara topikal 3 kali setiap hari di bahagian yang patah.

 

sembuhkan tulang patah

Kisah beliau…

Assalammualaikum..Saya Muhammad Faiz Bin Ahmad berusia 23 tahun. Saya ingin kongsikan#ShakleeEffect saya kepada semua. Sebenarnya saya sebelum ni anti-supllemen tau! Tu lah orang cakap, bila tak sakit memang kita tak cari supplemen-supplemen ni..Bila dah kena sendiri baru rasa kepentingannya.

Jom ikuti kisah saya..

Saya terlibat dalam kemalangan jalan raya awal bulan 3 tahun ni. Semasa tu saya menunggang motosikal. Badan saya tercampak dalam gaung setelah saya cuba mengelak daripada sebuah kereta yang ‘makan’ jalan laluan saya. (Masa tu rasa macam superman plak badan melayang terbang). Akibatnya saya mengalami patah tulang belakang dan juga patah tulang di atas telapak kaki saya.

Menurut doktor tulang belakang yang patah tu tulang yang no 2 seperti carta di atas. Doktor cakap akan ambil masa untuk sembuh dan akan baik dengan sendiri sebab usia saya masih muda lagi baru 23 tahun. Tapi, ambil masa tu berapa lama? Doktor pun tak dapat nak pastikan dan saya pula takkan nak menunggu sahaja tanpa usaha apa-apa..

Sampai bila saya nak berkerusi roda dan terbaring atas katil sahaja tunggu tanpa buat apa-apa. Perlukan usaha juga kan sebab doktor hanya bagi ubat tahan sakit sahaja. Takkan boleh sembuh dengan ubat tu ja..Jadi, saya meminta kakak saya yang kebetulan pengedar Shaklee memberi cadangan supplemen yang mana boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan tulang saya ni.

Jadi, kakak saya cadangkan ESP, Zinc, Ostematrix dan AJHT. Alhamdulillah setelah mengamalkan supplemen tersebut dengan konsisten selama sebulan tanpa culas, tulang patah yang dialami oleh saya sudah bercantum semula!!. Dengan izinNya jua. Alhamdulillah…Menakjubkan!!

Doktor pun berkali-kali tengok xray macam tak percaya. Siap tanya dah berapa lama accident ni sehinggakan doktor tu pun panggil doktor yang dari pemerhatian saya lebih senior dari dia untuk mengesahkannya. Jadi balutan simen di kaki doktor terus buka dan menyuruh saya menggunakan tongkat pula sebab katanya tulang baru bercantum dan tak mau bagi tekanan yang kuat sangat ke atas kaki saya..

Lagi pula untuk menampung tulang belakang saya sebab doktor minta untuk teruskan pakai bengkung keras tu sekurangnya selama 6 bulan untuk memastikan tulang tu betul-betul kukuh dan bercantum dengan baik sebab melibatkan tulang belakang takut menekan saraf yang akan beri kesan buruk pada badan saya nanti.

Bulan ke -3 iaitu temujanji ketiga saya dengan doktor, doktor kata bengkung keras yang membalut badan saya tu dah boleh dibuka. Katanya tulang saya dah bercantum elok cuma dalam masa setahun ni saya tidak dibenarkan untuk angkat benda-benda yang berat dan juga menunggang motor.

Alhamdulillah gembira lah saya. Saya dah boleh bergerak dengan bebas tanpa perlu rasa seperti “Iron Man” lagi!! Saya juga tak perlu jumpa dengan doktor lagi dan hanya diberikan ‘open appoinment’ sekiranya terjadi apa-apa seperti rasa sakit dan sebagainya.

Alhamdulillah!!Sekarang ni saya masih konsisten mengamalkan Ostematrix dan juga ESP sahaja. Saya perlu mengambil bekalan kalsium secukupnya untuk pastikan tulang saya betul-betul kuat.

 

WhatsApp saya di 019-707 1977 untuk info lanjut / membuat pesanan

Untuk senarai harga sila rujuk halaman Senarai Harga Produk Shaklee Untuk Bukan Ahli

KENAPA MESTI BELI PRODUK SHAKLEE DENGAN SAYA?

Dapatkan konsultasi eksklusif secara berterusan apabila membuat belian produk Shaklee melalui saya. Dan dapatkan juga tawaran-tawaran dan diskaun hebat yang Shaklee berikan kepada semua penggunanya yang berdaftar sebagai ahli.

 

Peluang jana income sampingan dengan Shaklee

 

Komen Facebook:
Sembuhkan Tulang Patah Dengan Cepat Cara Semulajadi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *