Sakit buah pinggang kronik, juga dikenali sebagai kegagalan buah pinggang kronik menggambarkan tentang kehilangan fungsi buah pinggang. Buah pinggang berfungsi untuk menapis bahan buangan dan lebihan cecair dalam darah, yang kemudiannya akan dikeluarkan melalui air kencing.

Tapi, apabila sakit buah pinggang kronik dah sampai ke tahap akhir, cecair, elektrolit dan bahan buangan akan menimbun hingga ke tahap bahaya dalam badan.

Pada peringkat awal sakit buah pinggang kronik, anda mungkin mendapat beberapa petanda atau simptom. Tanda-tanda sakit buah pinggang kronik takkan nampak ketara sehinggalah fungsi buah pinggang semakin mengalami kegagalan.

Rawatan untuk sakit buah pinggang kronik biasanya akan difokuskan kepada memperlahankan kerosakan buah pinggang tu sendiri, dengan mengawal puncanya. Sakit buah pinggang kronik boleh membawa kepada kegagalan buah pinggang tahap akhir @ end-stage kidney failure yang boleh membawa maut jika tanpa dialisis atau pemindahan buah pinggang.

kidney-failure
Buah pinggang – sekali ia gagal, selamanya akan gagal

TANDA-TANDA SAKIT BUAH PINGGANG KRONIK

Tanda-tanda sakit buah pinggang kronik boleh terjadi semasa kerosakan buah pinggang berlaku secara perlahan. Simptom dan tanda-tanda sakit buah pinggang termasuklah:

  • Loya
  • Muntah
  • Hilang selera makan
  • Keletihan dan lemah
  • Sukar tidur
  • Perubahan pada air kencing
  • Penurunan tahap ketajaman mental
  • Kekejangan otot
  • Sedu
  • Kaki dan buku lali bengkak
  • Kegatalan kekal / berulang
  • Sakit dada, jika cecair builds up di sekeliling lining jantung
  • Sesak nafas, jika cecair bertakung dalam paru-paru
  • Tekanan darah tinggi yang sangat susah untuk dikawal

Simptom dan tanda-tanda sakit buah pinggang biasanya tak spesifik, maknanya ia juga boleh disebabkan oleh penyakit lain. Oleh kerana buah pinggang sangat mudah hilang keupayaan untuk berfungsi, simptom dan tanda-tanda mungkin tak akan muncul sehinggalah buah pinggang gagal sepenuhnya.

 

PUNCA SAKIT BUAH PINGGANG

Sakit buah pinggang kronik akan terjadi apabila anda ada penyakit atau mengalami keadaan yang boleh menurunkan fungsi buah pinggang, menyebabkan kerosakan buah pinggang menjadi lebih teruk bulan demi bulan, tahun demi tahun.

Penyakit dan keadaan yang biasanya menjadi punca sakit buah pinggang kronik:

  • Kencing manis type I @ II
  • Terkanan darah tinggi
  • Glomerulonephritis – keradangan pada penapis buah pinggang
  • Interstitial nephritis – keradangan pada tubules buah pinggang dan struktur sekitanya
  • Polycystic kidney disease
  • Penghalangan berpanjangan pada salur kencing yang berpunca daripada pembesaran prostat, batu karang atau kanser
  • Vesicoureteral reflux, keadaan dimana air kencing termasuk semula ke dalam buah pinggang
  • Pyelonephritis atau jangkitan buah pinggang berulang

Memang bukan mudah nak elak diri kita daripada terkenan punca-punca ni… tapi kita masih boleh ambil langkah berjaga-jaga.

Pemakanan yang sihat, nutrisi yang seimbang sedikit sebanyak akan dapat membantu kita mendapat kesihatan yang baik. Bersederhana dalam apa saja yang kita makan… ye lah, kita ni mewah betul dengan makanan kan… kalau boleh semua benda nak dimakan… nafsu memang susah dibendung.

Tapi, demi untuk kesihatan yang memang takde gantinya tu lebih baik kita berhati-hati dan jangan sesekali lokek atau berkira bila berbelanja untuk kesihatan.

TINDAKAN SEGERA WAJIB diambil bila buah pinggang dah mula mengalami masalah terutamanya kalau BUAH PINGGANG ROSAK sebab bila rosak, buah pinggang kita ni akan terus merosak sampai bila-bila dan akhirnya GAGAL TERUS… masa tu nanti nyawa bakal jadi taruhan

Jadilah seperti mereka ni yang dah dapat menjalani kehidupan yang lebih baik walaupun pernah menghidap kerosakan buah pinggang kronik sebelumnya…. berkat konsisten mengambil Vivix & izin Allah..

 

13879260_1248445548499930_1233147645793636591_n

Testimoni Buah pinggang edited

Vivix - buah pinggang

kidney

 

MELABURLAH UNTUK KESIHATAN KERANA IA TIADA GANTI

HUBUNGI:

Nieda
Business Leader & Shaklee Independent Distributor

Whatsapp sahaja:
019 – 707 1977

Email:
nieda@ohcantik.com 

Komen Facebook:
Tanda-Tanda Sakit Buah Pinggang Kronik, Punca & Penawar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge