Sakit lutut ni masalah biasa yang melibatkan semua golongan tanpa mengira usia. Sakit lutut terjadi mungkin akibat kecederaan seperti ligamen atau cartilage yang koyak. Dari segi masalah perubatan pula sakit lutut melibatkan arthritis, gout dan jangkitan. Anda alami sakit lutut dan sedang mencari ubat sakit lutut?

Kebanyakan sakit lutut jenis ringan boleh diatasi dengan cara penjagaan rapi. Selain daripada itu, terapi dan knee braces (topang / pendakap lutut) juga boleh membantu. Dalam kes-kes lain pula, pembedahan mungkin diperlukan.

 

Simptom-simptom sakit lutut

Lokasi dan tahap keseriusan sakit lutut ni mungkin berbeza, bergantung kepada puncanya. Tanda dan simptom yang biasanya terjadi akibat sakit lutut termasuklah:

  • Bengkak dan kekakuan
  • Kemerahan dan panas apabila disentuh
  • Lemah dan tak stabil
  • Lutut berbunyi
  • Kaki tak dapat diluruskan sepenuhnya
  • Punca sakit lutut

Sakit lutut boleh disebabkan oleh kecederaan, masalah mekanikal, arthritis dan lain-lain.

Kecederaan lutut akan memberi kesan kepada ligament, tendon atau kantung cecair (bursae) yang melitupi sambungan lutut termasuklah tulang, cartilage dan ligamen yang membentuk sendi lutut tu sendiri. Antara kecederaan lutut yang biasa adalah:

Kecederaan ACL – ini adalah kecederaan anterior cruciate ligament (ACL), satu daripada 4 ligamen yang menyambungkan tulang betis kepada tulang peha. Kecederaan ini biasa terjadi kepada mereka yang aktif dalam sukan bole keranjang, bola sepak dan sukan-sukan yang memerlukan seseorang itu menukar arah larian secara mengejut.

Keretakan – tulang pada lutut, termasuklah tempurung lutut (patella) boleh retak jika terlibat dengan kemalangan atau jatuh. Individu yang ada masalah reput tulang (osteoporosis) boleh mengalami keretakan lutut semudah dengan tersalah langkah.

Meniscus koyak – meniscus ialah adalah cartilage yang liat dan kuat yang berfungsi seperti penyerap hentakan diantara tulang betis dan tulang peha. Ia boleh koyak jika lutut terpusing atau terpulas secara tiba-tiba semasa menanggung beban yang berat.

Lutut bengkak – sesetengah kecederaan lutut menyebabkan keradangan pada bursae (kantung kecil yang mengandungi cecair) yang berfungsi sebagai kusyen pada bahagian luar sendi lutut untuk membuatkan tendon dan ligamen boleh bergerak lancar.

Patellar tendinitis – tendinitis adalah keradangan yang terjadi pada satu atau lebih tendon – tisu tebal dan berserat yang melekatkan otot kepada tulang. Pelari, ahli ski, pelumba basikal dan individu yang terlibat dengan sukan aksi lompatan adalah sangat terdedah kepada keradangan pada patellar tendon yang menghubungkan otot quardicep pada bahagian hadapan peha kepada tulang betis.

ubat sakit lutut
Gambarajah menunjukkan bahagian-bahagian yang biasanya tercedera dan menyebabkan seseorang itu mengalami sakit lutut

 

Selain daripada itu, sakit lutut juga boleh berpunca daripada masalah mekanikal seperti degenerasi tulang, iliotibial band syndrome, tempurung lutut terubah daripada kedudukan asal, kesakitan pinggul dan kaki.

Penyakit arthritis seperti osteoarthritis, rheumatoid arthritis turut menjadi penyumbang kepada sakit lutut, gout, pseudogout dan septic arthritis.

Selain daripada itu, patellofemoral pain syndrome adalah terma umum yang digunakan bagi merujuk kepada kesakitan yang terjadi antara patella dan bahagian dalam tulang peha (femur). Ini masalah biasa yang terjadi kepada kepada atlit dan golongan dewasa.

 

FAKTOR RISIKO YANG MENYUMBANG KEPADA MASALAH SAKIT LUTUT

  • Berat badan berlebihan (oebsiti)
  • Kekurangan fleksibiliti atau kekuatan otot
  • Bersukan
  • Kecederaan masa lampau

 

KOMPLIKASI

Bukan semua sakit lutut adalah serius. Tetapi sesetengan kecederaan lutut dan masalah kesihatan seperti osterarthritis boleh membawa kepada peningkatan rasa sakit, kerosakan sendi dan lumpuh jika tidak dirawat. Mengalami kecederaan lutut, walaupun hanya kecederaan ringan akan memungkinkan anda mengalami masalah yang sama pada masa hadapan juga.

 

RAWATAN

Jenis rawatan atau ubat sakit lutut yang biasanya akan dibekalkan adalah berbeza bergantung kepada punca sebenar sakit lutut yang dialami oleh seseorang itu antaranya:

  • Ubat-ubatan
  • Terapi
  • Suntikan corticosteroids, hyaluronic acid atau platlet-rich plasma (PRP)
  • Pembedahan

 

RAWATAN ALTERNATIF BAGI SAKIT LUTUT

  • Glucosamine dan chondroitin
  • Akupunktur

 

SUPLEMEN / VITAMIN YANG DAPAT MEMBANTU MEREDAKAN SAKIT LUTUT

ubat sakit lutut

Vivix – Vivix tidak bertindak sebagai ubat, tetapi ia adalah makanan tambahan @ suplemen dalam bentuk minuman yang mengandungi resveratrol yang mempunyai kemampuan untuk melawan pelbagai penyakit kronik dan memperbaiki serta melindungi sel pada tahap DNA.

Kolagen – menghasilkan asid amino  penting seperti lysin,prolin dan glysin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh untuk membina struktur tisu penyokong, dan untuk mengawal fungsi sel. Melindungi tulang rawan pada sendi daripada enzim dan kerosakan oksidatif

Ostematrix – mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D3. Setiap 1 biji OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya. Vitmain D pula untuk merangsang penyerapan kalsium.

Omega Guard – Asid lemak Omega-3 mampu membantu mengurangkan simptom kekakuan, sendi yang bengkak dan sakit. Ia juga membantu meningkatkan pengaliran darah semasa bersenam.

Suplemen di atas boleh diambil sebagai sokongan disamping pengambilan ubat sakit lutut yang dah dibekal oleh doktor kepada anda. Jangan sesekali berhenti mengambil ubat sakit lutut anda tanpa arahan daripada doktor yang merawat anda kerana mereka lebih arif tentang kondisi kesihatan anda.

Nak tengok apa kata mereka yang pernah ada masalah sakit lutut dan ambil suplemen ni?

ubat sakit lutut

ubat sakit lutut

 

ubat sakit lutut

ubat sakit lutut

ubat sakit lutut

 

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3 TESTIMONI 33: NOR SHAHIZAN RAHIMI [SAKIT SENDI DAN LUTUT BERANSUR SEMBUH SELEPAS AMALKAN SUPPLEMEN SHAKLEE]

Assalamualaikum. Saya Nor Shahizan Rahimi bt Mohd Saad a.k.a Che Yan nak berkongsi kisah perjalanan “cinta Shaklee” saya mengenali Shaklee sudah lama cuma sikap acuh tak acuh dalam pengambilan vitamin membuatkan lambat benar Shaklee “menakluki” hati saya sepenuhnya.

Setelah merasai #shakleeeffect yang sebenar selepas berpantang anak ketiga maka cinta saya pada produk Shaklee “jatuh berkali-kali” hasil bimbingan SID hebat bergelar “Ratu Vivix”. . Selepas Set Berpantang Premium Shaklee saya cuba untuk menyelesaikan masalah sakit lutut yang saya alami. Sebenarnya sakit lutut ini merupakan kesan jangka panjang yang saya alami hasil daripada penglibatan aktif saya dalam bidang sukan gimnastik peringkat sekolah dahulu.

Semakin menganjak usia kesan kecederaan yang lama dulu semakin terasa. Anak-anak pula semakin lasak dan memerlukan saya untuk bergerak aktif mengawal mereka. Semakin lama pergerakan saya semakin terganggu. Tugas sebagai guru memerlukan saya naik turun tangga. Setiap kali pergerakan turun dan naik tangga, lutut saya akan berbunyi seolah ada geseran dan bukan stakat itu sahaja, saya terpaksa “double step” kat tangga, maksudnya saya perlu jejak kedua-dua belah kaki untuk setiap anak tangga.

Rasa sakit akan bertambah kronik apabila saya perlu ke tandas dan tandas pula jenis tandas cangkung. . Vitamin untuk “daily essential” memang sudah menjadi rutin. Setelah mebuat sedikit pembacaan dan meminta pendapat dari upline, maka untuk masalah lutut dan sendi saya ambil Vivix, Collegen, Ostemetrix dan Omega Guard.

Saya terus menjalani rutin kehidupan seperti biasa. Sampai satu masa saya tersedar yang saya sudah tidak sakit lutut lagi. Saya juga mendapati bahawa struktur kulit juga nampak lebih sihat. Lebih mengharukan apabila ada yang mengandaikan saya belum berkeluarga semasa menghadiri kursus sedangkan saya ibu kepada 3 orang anak. Bonus berganda apabila suami juga mula perasan yang kulit saya semakin halus. Katanya “masa bila pulak sayang selalu pakai losyen tak ada bau pun”.

Suami saya memang ada masalah dengan bau-bauan. tersalah bau biarpun bau itu wangi akan menyebabkan beliau sakit kepala dan menyebabkan saya memang sukar nak beramal dengan segala macam losyen. . Satu lagi perkara yang saya perasan ialah masalah alergik saya pada terung. Pada kebiasaannya setiap kali saya termakan terung, bahagian dagu dan sekeliling bibir saya akan ditumbuhi biji-biji halus yang mengandungi air dan kawasan kulit bahagian itu akan hitam serta lambat untuk sembuh.

Baru-baru ini saya ada termakan kuah roti canai yang mengandungi terung. Memang masih ada rasa alergik itu tapi kali ini kawasan yang seringkali terganggu akibat alergik sekadar menjadi kering dan setiap kali mandi sel kulit mati di kawasan tersebut boleh di “wipe off”.

Memang nawaitu saya nak ambil Set Sendi tu untuk masalah lutut saya. Tiba-tiba macam-macam bonus dan manfaat yang lain saya perolehi. Maka buat sekian kalinya saya “jatuh cinta” dengan Shaklee. Jom sama-sama berShaklee untuk meningkatkan kesihatan.

ubat sakit lutut

KENAPA MESTI BELI PRODUK SHAKLEE DENGAN SAYA?

Dapatkan konsultasi eksklusif secara berterusan apabila membuat belian produk Shaklee melalui saya. Dan ketahui juga tawaran-tawaran dan diskaun hebat yang Shaklee berikan kepada semua penggunanya yang berdaftar sebagai ahli.

MELABURLAH UNTUK KESIHATAN ANDA

HUBUNGI:

Nieda
Business Leader & Shaklee Independent Distributor

Whatsapp:
019 – 707 1977

Email:
nieda@ohcantik.com 

Komen Facebook:
Ubat Sakit Lutut: Kaedah Alternatif Untuk Meredakan Sakit Lutut
Tagged on:     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *