Protein adalah makanan terpenting untuk badan kita. Tubuh badan kita terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibody, enzim, hormon, haemoglobin dan sel-sel.

Keseluruhan sel-sel (anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan, semua bergantung kepada protein untuk menjalankan fungsinya seperti membina sel-sel baru, menggantikan tisu-tisu badan yang lama@tua dengan tisu-tisu yang baru, menggantikan tisu-tisu yang rosak @ cedera dengan tisu-tisu yang baru.

APA AKAN JADI KALAU BADAN KITA KEKURANGAN PROTEIN?

Eye bag dan mata yang sembab, lingkaran gelap bawah mata terutamanya pada waktu pagi boleh jadi tanda kekurangan protein.

Water retention, lebam disekeliling mata, bengkak tumit, muka dan tangan, rambut gugur teruk juga adalah hasil daripada kekurangan protein.

Struktur folikel rambut pun terdiri daripada protein. Kalau tak cukup protein maka rambut pun tak sihat dan mudah gugur.

Kuku terhasil daripada protein, bukan kalsium seperti yang ramai orang sangkakan. Kekurangan protein akan ketahuan sekiranya kuku pecah ataupun terlalu nipis. Kuku yang lambat tumbuh juga adalah tanda kekurangan protein.

Terdapat 8 asid amino yang tak dapat dihasilkan oleh tubuh kita sebab tu mesti diperolehi daripada makanan seperti telur, hasil tenusu (susu, keju, yogurt dan sebagainya), soya, daging dan ikan. Serbuk protein berkualiti juga boleh dijadikan sebagai sumber protein harian kita. Pastikan juga hidangan kita setiap hari mengandungi sumber protein.

L-cysteine dan L-methionine adalah asid amino sulfur yang membentuk “keratin” iaitu struktur protein rambut. L-cysteine yang mencukupi boleh mencegah rambut daripada gugur. Asid amino ni didapati menggalakkan pertumbuhan rambut sebanyak 100%. Kandungan 2 jenis asid amino ini sangat tinggi dalam kuning telur.

NILAI PROTEIN

Penting sebenarnya untuk kita tahu dan faham tentang nilai protein dalam diet. Protein sangat penting untuk pembaikan tisu dan juga pembentukan tisu baru. Setiap sel memerlukan protein untuk maintain jangka hayatnya. Protein adalah bahan utama yang digunakan untuk menggantikan sel-sel yang dah mati. Sebab tulah orang yang dapat sumber protein yang cukup kulit dia licin, pinkish dan gebu jer tau…

Otot, rambut, kuku, kulit dan mata terhasil daripada protein. Asas kepada neurotransmitter dalam otak dan bahan yang membentuk sistem pertahanan badan dalam melawan penyakit juga terhasil daripada protein. Pengguna protein paling aktif dalam tubuh kita adalah hormon.

Selain daripada air, protein ialah bahan paling tinggi kandungannya dalam tubuh manusia. Kalaulah kita keluarkan semua air yang ada dalam badan, separuh daripada berat yang tinggal adalah protein. 95% daripada hemoglobin adalah protein.

Protein adalah nutrient terbaik untuk diambil untuk maintain paras gula dalam darah, kerana ia termetabolisma selepas suatu tempoh yang lama. Protein boleh ditukarkan kepada glukos apabila perlu.

DARI MANA KITA BOLEH DAPATKAN SUMBER PROTEIN?

Kita boleh dapat sumber protein melalui diet harian seperti ikan, daging, telur dan sebagainya. Tapi jangan lupa tentang lemak dan kolesterol yang datang sebagai pakej dalam makanan-makanan ni ditambah pulak dengan cara kita masak. Ikan goreng, kari daging, telur goreng, maklumlah orang Malaysia kan memang suka makanan yang bergoreng dan berlemak.

Jadi, cara paling selamat untuk dapatkan sumber protein tetap melalui pengambilan suplemen protein dan kalau ia daripada soya, pastikan ia soya bukan-GMO macam ESP & Cinch Shake Shaklee.

1
Dapatkan kesan optima dengan mengambil ESP bersama suplemen asas penting yang lain seperti BComplex, Vita-Lea, Ostematrix , Vitamin C & Zinc Complex

APA ISTIMEWANYA ESP SHAKLEE NI?

ESP ialah “Protein Lengkap” dengan 9 asid amino penting yang tak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian, berasakan tumbuhan (soya non-GMO) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol dan terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yang aktif, disamping membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna.

ESP juga membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah. Kandungan lemak dalam ESP sangat minum iaitu (1gm) dan tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah. Dan paling penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet, mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga.

ESP menjadikan kulit muka cantik, halus, gebu dan berseri, bantu hilangkan parut jerawat di muka, menguatkan akar rambut, menyihatkan rambut, memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih, menganjalkan kulit, otot dan menganjalkan kembali payudara yang kendur, cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan. ESP juga menyokong kesihatan imunisasi badan, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.

Sebagai tambahan untuk rawatan secara luaran kepada masalah rambut gugur teruk ni, saya juga galakkan anda untuk menggunakan PsoSanter Nourishing Scalp Treatment. Serum dalam botol comel ni memang sangat-sangat magik. Saya sendiri ambil ESP dan suplemen asas lain + gunakan Nourshing Scalp Treatment ni untuk merawat masalah rambut gugur teruk akibat daripada penyakit hyperthyroid yang saya hidapi…. dan syukur  Alhamdulillah sekarang rambut saya semakin sihat.

ProSante_Nourishing_Scalp_Treatment
Ni ha si comel ProSante Nourishing Scalp Treatment yang saya guna tu

Cuma, suka saya ingatkan bahawa proses rawatan dan pemulihan rambut gugur teruk bukan boleh berlaku dalam masa yang singkat yer…. wajib konsisten ambil suplemen & jaga kebersihan kulit kepala dan beri masa kepada diri sendiri untuk pulih sepenuhnya…. minimum 3 bulan (bergantung kepada tahap kesihatan individu).

Jadi, lepaskanlah diri anda daripada dibelenggu masalah rambut gugur teruk dengan cara memberikan protein dan vitamin asas yang penting kepada tubuh supaya semua sistem boleh berjalan dengan baik dan pada tahap yang optima.

MELABURLAH UNTUK KESIHATAN KERANA IA TIADA GANTI

HUBUNGI:

Nieda
Business Leader & Shaklee Independent Distributor

SMS | Whatsapp:
019 – 707 1977

Email:
nieda@ohcantik.com 

Komen Facebook:
Rambut Gugur Teruk, Eye Bag, Mata Panda Boleh Jadi Berpunca Daripada Kekurangan Protein

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *