Masalah rambut gugur?

Dah nak botak dah kepala… atau memang dah botak pun… ada tu yang botaknya bertompok-tompok… nak sikat rambut pun takut sebab banyak sangat rambut yang sangkut pada sikat.

Sedih?

Stress?… haip!.. NO NO NO… jangan stress yer… sebab stress boleh jadi penyumbang utama kepada masalah rambut gugur tau… sebab tu lah saya akan pastikan saya tak miss ambik Bcomplex Shaklee sebab Bcomplex ni mengandungi elemen anti-stress.

Macam mana cara rawat rambut gugur yang semakin teruk tu atau apa nak buat supaya rambut jadi sihat dan folikel / akar rambut jadi kuat? jadi takde la masa menyikat tu rambut akan ikut sangkut pada sikat atau takde la banyak rambut yang terkumpul di floor trap bilik air setiap kali cuci rambut.

Minyak, tonik rambut, krim, syampu dan macam-macam lagi dah dicuba tapi masih kecewa? mungkin sebab produk tu semua mengandungi bahan kimia yang tak elok untuk kesihatan rambut…

Jadi, itu tandanya anda kena berubah kepada cara ini….

AMBIL SUPLEMEN / VITAMIN & GUNAKAN SERUM YANG BERASASKAN BAHAN SEMULAJADI

Apakah dia suplemen / vitamin yang perlu untuk atasi masalah rambut gugur dan menguatkan folikel / akar rambut dari dalam?

Ok, sebelum saya beri cadangan suplemen / vitamin dan serum yang sesuai untuk atasi masalah rambut gugur, apa kata kita ambik tahu serba sikit tentang rambut dan folikel rambut.

FOLIKEL RAMBUT

Folikel rambut adalah kantung-kantung kecil yang terdapat pada sel kulit. Kelenjar minyak merembeskan sebum kedalam kantung-kantung ini yang bertindak sebagai pelindung dan melembabkan rambut. Sel dan kantung-kantung ini bergabung dan membentuk rambut. Helaian rambut yang kita boleh nampak sebenarnya terjadi daripada keratin, iaitu sejenis protein. Untuk menguatkan folikel rambut, kita wajib mengamalkan diet sihat kerana rambut terbina daripada sel dan kesihatannya bergantung kepada kesihatan kita sendiri.

Follicular-Units-1024x456
Gambaran sebenar folikel rambut

5 CARA RAWAT RAMBUT GUGUR & MENGUATKAN FOLIKEL RAMBUT

CARA RAWAT RAMBUT GUGUR 1

Makan makanan yang mengandungi zat besi seperti sayuran berdaun hijau, kekacang, daging dan suplemen zat besi. Zat besi membantu membawa oksigen kepada folikel rambut. Kekurangan oksigen akan melemahkan folikel rambut.

CARA RAWAT RAMBUT GUGUR 2

Pastikan diet anda terdiri daripada makanan yang mengandungi zink – selalunya terdapat dalam makanan laut dan daging. Zink membantu menguatkan folikel rambut kerana ia seumpama ‘mengikat’ protein untuk menghasilkan rambut yang sihat. Zink juga membantu menyokong fungsi kelenjar minyak yang melindungi rambut. Tetapi pastikan pengambilan zink tidak berlebihan kerana ia boleh mengganggu penyerapan mineral lain yang juga penting untuk kesihatan rambut.

CARA RAWAT RAMBUT GUGUR 3

Diet tinggi vitamin A, B, C dan E. Ini boleh dilakukan melalui pengambilan pelbagai jenis buah-buahan dan sayuran serta lemak baik (avocado & minyak zaitun).

CARA RAWAT RAMBUT GUGUR 4

Ambil makanan yang tinggi protein seperti telur, ayam dan produk tenusu rendah lemak. Rambut terbina daripada protein, jadi rambut akan menjadi lebih kuat dengan pengambilan protein yang secukupnya.

CARA RAWAT RAMBUT GUGUR 5

Minum air kosong minimum 8 gelas sehari untuk membantu pertumbuhan rambut yang sihat. Air membantu badan untuk berfungsi dengan baik termasuklah pertumbuhan rambut.

Ok, susah ke senang 5 langkah yang saya share tadi?… rasa tak mampu nak ikut diet yang dicadangkan tu 100%? Takpe… jangan risau… kita dapatkan bantuan vitamin sebab vitamin ni lebih mudah untuk kita ambil. Letak dalam beg, kat mana-mana atau bila-bila pun boleh makan. Sangat MUDAH!

CADANGAN SUPLEMEN / PRODUK SHAKLEE UNTUK ATASI RAMBUT GUGUR

set lengkap rambut gugurHaa… set ni pun ada 5 jugak… 4 suplemen + 1 serum..

Alamak!… macam banyak jer suplemen / vitamin yang perlu diambil…. no worries… saya akan beri konsultasi dan aturan pengambilan suplemen yang sangat fleksible sampai anda tak perasan pun yang anda sebenarnya ambik 5 jenis produk / suplemen sehari. Ini memang cara rawat rambut gugur paling mudah yang pernah saya jumpa.

Tak nak botak kan?… so kenalah beri komitmen sikit… barulah boleh dapat hasil dan rambut sihat yang diidamkan. Takde lagi dah masalah rambut gugur, rambut sangkut kat sikat atau penuh kat floor trap dalam bilik air tu.

MELABURLAH UNTUK KESIHATAN KERANA IA TIADA GANTI

HUBUNGI:

Nieda
Business Leader & Shaklee Independent Distributor

SMS | Whatsapp:
019 – 707 1977

Email:
nieda@ohcantik.com 

 

Komen Facebook:
Cara Rawat Rambut Gugur Dan Menguatkan Akar Rambut Dengan 5 Langkah Mudah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *