BAGAIMANA BOTAK BERTOMPOK @ ALOPECIA AREATA TERJADI?

Botak bertompok (saya akan gunakan terma ni untuk penerangan seterusnya yer) atau Alopecia Areata adalah sejenis masalah rambut gugur yang terjadi apabila sistem imun kita sendiri secara tak sengaja menyerang sel-sel kita yang masih sihat.

Dalam kes botak bertompok, folikel rambut, iaitu tempat di mana pertumbuhan rambut bermula yang terkena serangan tersebut.

Botak bertompok adalah masalah keguguran rambut yang paling rumit dan paling mencabar untuk dipulihkan sepenuhnya.

Pakar sendiri tak tau punca sebenar kenapa sistem imun tu menyerang folikel rambut.

Botak bertompok dah jadi masalah biasa terutamanya bagi individu yang berumur dibawah 20an, tetapi kanak-kanak dan orang dewasa pun tak terkecuali daripada menghadapi masalah yang sama tak kiralah samada lelaki atau perempuan.

Botak bertompok jika tidak ditangani dengan segera, akan membuatkan anda terpaksa hidup selamanya dengan masalah ini tanpa henti.

botak bertompok
Contoh botak bertompok @ alopecia areata – salah satu masalah rambut yang agak sukar untuk dirawat (sumber gambar: Google)

 

botak bertompok

 

APA YANG TERJADI SEBENARNYA?

Botak bertompok biasanya bermula bila rambut gugur secara bergumpal, menyebabkan kulit kepala terus licin secara bertompok.

Dalam sesetengah kes, rambut menjadi nipis tanpa disedari pun, atau rambut mungkin rambut akan tumbuh tetapi putus semula dan meningkalkan hanya pangkal rambut yang pendek.

Ada juga kes di mana kepala jadi botak terus dan rambut / bulu di bahagian badan yang lain juga turut gugur.

Rambut yang gugur tu biasanya akan tumbuh semula selepas beberapa bulan tetapi akan gugur semula di bahagian yang lain.

Rambut baru yang tumbuh tu kadang-kadang sama warna dengan rambut asal, atau ada juga yang lebih halus dan keperang-perangan atau putih.

Lebih kurang 10% individu mengalami botak bertompok kekal. Keguguran rambut kekal ni mungkin kerana:

  • Anda ada sejarah keluarga yang mengalami masalah yang sama
  • Pernah alami botak bertompok pada usia muda (sebelum matang)
  • Pernah alami botak bertompok lebih daripada tempoh setahun
  • Menghidap penyakit autoimmune lain seperti Lupus atau hyperthyroid / hypothyroid
  • Alahan yang teruk (atopy)
  • Mengalami keguguran rambut yang kronik akibat kekurangan nutrisi @ zat dalam badan
  • Memiliki warna, bentuk, tekstur atau ketebalan tidak normal pada kuku kaki / tangan

 

Oleh kerana rambut sangat penting kepada penampilan seseorang, keguguran rambut dan botak bertompok ni boleh menjejaskan tahap keyakinan diri.

Botak bertompok tidak boleh sembuh sepenuhnya tetapi masih boleh dirawat. Individu yang dah mengalami masalah ini akan terus mengalaminya berulang kali.

 

BAGAIMANA BOTAK BERTOMPOK DIDIAGNOS?

Botak  bertompok didiagnos melalui sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal. Jika punca keguguran rambut tu tak jelas, ujian untuk memeriksa samada ada penyakit lain yang menyebabkannya akan dibuat. Ujian tersebut termasuklah:

  • Analisa rambut – doktor akan mengambil sampel rambut dan kulit kepala untuk diuji.
  • Ujian darah termasuk ujian untuk hyperthyroid atau hypothyroid

 

APAKAH RAWATAN YANG ADA?

Biasanya rambut akan tumbuh semula dalam masa lebih kurang setahun, jadi rawatan mungkin tak perlu. Tapi ia cenderung untuk berulang semula dan kebarangkaliannya sangatlah tinggi.

Bagi wanita Islam, ini kurang menjadi masalah kerana boleh berhijab semasa berada diluar rumah.

Bagi yang bukan Islam, pemakaian rambut paslu mungkin boleh membantu.

 

APA YANG ANDA PERLU BUAT?

Pastikan anda mengamalkan pemakaian produk penjagaan rambut yang bagus. sebolehnya produk yang bebas bahan kimia, yang 100% semulajadi dan selamat sebab penjagaan kebersihan kulit kepala secara luaran pun penting.

Habuk, minyak dan kekotoran yang melekat kat kulit kepala setiap hari tu kena sentiasa dicuci bersih.

Mewarnakan rambut, mengerinting atau meluruskan rambut akan menambahkan beban kepada kulit kepala dan rambut. Jadi, sebolehnya elakkan daripada melakukannya.

Antara rawatan yang biasa untuk rambut gugur seperti ini adalah suntikan corticosteroid pada kulit kepala pada jarak lebih kurang 1 cm setiap 4 – 6 minggu.

Corticosteroids juga boleh diambil secara sapuan pada bahagian kulit kepala yang botak.

Walaupun masalah botak bertompok ni sangat sukar untuk disembuhkan sepenuhnya, tapi penjagaan dan kawalan yang rapi dengan produk yang baik dan pengambilan nutrisi yang seimbang untuk menyokong kesihatan kulit kepala mungkin dapat membantu.

Antara vitamin penting yang diperlukan oleh kulit kepala ialah:

  • Zat besi
  • Zinc
  • Antioksidan
  • Protein
  • Vitamin B
  • Omega 3

 

PENGALAMAN SAYA SENDIRI

Pastikan anda dapat bekalan nutrisi yang cukup dan seimbang setiap hari yer.. lebih-lebih lagi kalau ada masalah rambut gugur.. tak kisahlah samada rambut gugur biasa atau rambut gugur bertompok

Ini adalah melalui pengalaman saya sendiri yang ada masalah rambut gugur bertompok gara-gara hyperthyroid.

Biasanya kalau nak dapat nutrisi seimbang memang susah kalau cuma harapkan daripada diet harian… sebab tu kita masih perlu ambik vitamin tambahan untuk membantu.

TAPI, sila pastikan anda tidak mengambil sembarangan jenama vitamin kerana jika anda terambil vitamin sintetik, anda akan berhadapan dengan risiko keracunan vitamin.

Berita baik!

Shaklee berbeza dengan vitamin @ suplemen jenama lain.

botak bertompok

 

SUPLEMEN CADANGAN UNTUK ATASI RAMBUT GUGUR BERTOMPOK

Fungsi suplemen:

ESP (protein) – protein adalah asas binaan seluruh organ dan tubuh manusia termasuklah rambut. Kekurangan protein akan membuatkan rambut menjadi rapuh dan mudah putus / gugur.

VIVIX – antioksidan untuk menghalang serangan radikal bebas & memperbaiki sel. Ia amat membantu memperbaiki semula sel-sel rambut yang telah rosak dan mengatasi keradangan.

OMEGA GUARD – sumber asid lemak Omega 3 untuk menggalakan ketebalan & melebatkan rambut.

VITA-LEA – multivitamin lengkap dengan zat besi untuk membekalkan nutrien penting kepada rambut. Fungsi utama zat besi juga adalah untuk mengangkut oksigen ke folikel rambut (folikel rambut perlukan oksigen yang cukup untuk kekal kuat & sihat).

B-COMPLEX – gabungan 8 vitamin B yang diperlukan oleh semua sel untuk berfungsi dengan baik. Sel adalah asas binaan keseluruhan tubuh manusia termasuklah rambut.

Vitamin C – sebagai antioksidan & menggalakkan penghasilan kolagen untuk menguatkan rambut. Kolagen adalah protein penting yang membina dan menguatkan rambut.

Zinc – nutrien penting yang diperlukan untuk membentuk sel & rambut hidup sihat. Kekurangan zinc sering ditemui pada individu yang mengalami masalah keguguran rambut.

 

Sususan set suplemen di bawah adalah berdasarkan kepada yang paling PREMIUM (cepat berkesan: 3 hingga 6 bulan) kepada yang paling bajet @ paling asas (masih berkesan tetapi memerlukan tempoh masa yang lebih lama: 6 bulan hingga setahun).

 

botak bertompok
HARGA: RM886.25, SELEPAS DISKAUN: RM709.00 (WhatsApp saya di 019-7071977 untuk dapatkan diskaun)

 

botak bertompok
HARGA: RM861.00, SELEPAS DISKAUN: RM689.00 (WhatsApp saya di 019-7071977 untuk dapatkan diskaun)

 

Sekiranya anda mempunyai bajet yang rendah, set asas di bawah sudah memadai.

 

botak bertompok
HARGA: RM386.00 (WhatsApp saya di 019-7071977 untuk dapatkan diskaun)

 

botak bertompok
HARGA: RM208.75 tidak termasuk kos penghantaran. (WhatsApp saya di 019-7071977 untuk dapatkan diskaun)

 

botak bertompok

 

Anda mungkin sudah putus asa dan fedup kerana macam-macam produk yang anda cuba namun masih gagal untuk mengatasi masalah rambut gugur bertompok yang anda hadapi kan?

Dan ini membuatkan anda pun jadi kurang yakin untuk mencuba set suplemen yang saya cadangkan di atas.

Nak tahu tak?

Teorinya mudah saja… (kita tolak tepi faktor penyebab rambut gugur bertompok yang lain seperti faktor genetik kerana ia adalah diluar kawalan kita)

Antara punca utama rambut gugur bertompok adalah kekurangan nutrisi @ zat dalam badan. Kekurangan nutrisi juga sering menjadi asas kepada banyak masalah kesihatan lain seperti alahan dan sebagainya. INI FAKTOR YANG KITA BOLEH KAWAL DENGAN MUDAH!

Kenapa produk-produk yang anda cuba sebelum ini tak berkesan?

Anda jawab soalan saya ni… ADAKAH PRODUK ANDA TU BERFUNGSI UNTUK TAMPUNG KEKURANGAN NUTRISI YANG MENJADI PUNCA RAMBUT GUGUR BERTOMPOK ANDA?

Jika jawapannya TIDAK, maka jelaslah kenapa ia tak berkesan.

Jika YA (anda ambil Vitamin), periksa semula jenama dan jenis vitamin yang ada ambil kerana BUKAN semua jenama vitamin @ suplemen memberikan manfaat yang sama @ sepatutnya.

 

botak bertompok

 

botak bertompok

 

Komen Facebook:
Botak Bertompok Boleh Sembuh Dengan Cara Ini

One thought on “Botak Bertompok Boleh Sembuh Dengan Cara Ini

  • September 21, 2016 at 12:21 pm
    Permalink

    rambaut sya brtompok dh 9 bulan dh..cm mcam mna nk mngatasi ni…smua ubat x berkesan..tolong

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *