Selain daripada rabun, kekeringan dan masalah-masalah lain yang melibatkan mata, ada jugak masalah lain seperti lebam bawah mata atau mata panda dan kedutan di bawah mata. Tapi masalah ni kita gelar sebagai masalah kosmetik (melibatkan penampilan)

Apa punca lebam bawah mata atau mata panda dan kedutan di bawah mata ni dan macam mana cara hilangkan lebam bawah mata ni?

4935569_f260
Lebam bawah mata @ mata panda boleh mencacatkan penampilan

 

PUNCA LEBAM BAWAH MATA ATAU MATA PANDA

  1. Alahan
  2. Atopic dermatitis (ekzema)
  3. Keletihan / tak cukup tidur
  4. Keturunan
  5. Pigmentasi tidak sekata – ini selalunya terjadi kepada orang berkulit hitam dan orang Asia
  6. Terlalu menggosok mata / scratching
  7. Terdedah kepada cahaya matahari yang menyebabkan tubuh menghasilkan lebih melanin, pigmen yang memberi warna kepada kulit
  8. Penipisan kulit, kehilangan lemak dan kolagen (masalah biasa bila umur meningkat) – menyebabkan salur darah di bawah mata kelihatan sangat jelas

PUNCA KEDUTAN DI BAWAH MATA

Penuaan bukan satu-satunya punca yang menyebabkan kedutan di bawah mata. Cahaya matahari, juling, senyuman (sebab tu kalau dalam English term masalah ni dipanggil sebagai smile lines – tapi jangan pulak lepas baca ni tak mau senyum pulak yer… muka masam jer nanti cepat nampak tua.. hehee), merokok, jerawat, pergerakan otot, pembedahan dan kecederaan juga boleh menyebabkan kedutan di muka.

Kalau anda terperasan yang kedutan di bawah mata tu nampak ketara hanya pada sebelah mata jer, itu mungkin berpunca daripada senyuman atau cara tidur yang salah. Kadang-kadang ada orang yang bila dia senyum, senyuman dia agak senget atau tidur suka sembam muka kat bantal… ataupun jenis suka mengiring sebelah terlalu lama… contohnya bila tidur mengiring sebelah kanan jer… jadi mata kananlah yang akan terkesan.

shutterstock_97359077
Kedutan bawah mata – disembunyikan dengan kosmetik bukan jalan penyelesaian

 

LANGKAH PENCEGAHAN LEBAM BAWAH MATA @ MATA PANDA DAN KEDUTAN BAWAH MATA

  1. Jangan terlalu terdedah kepada cahaya matahari terutamanya antara pukul 10.00 pagi hingga 4.00 petang – waktu cahaya matahari sangat terik
  2. Pakai krim pelindung matahari sekurang-kurangnga SPF15 – ketahui jugak cara yang betul pakai sunblock
  3. Pakai cermin mata hitam untuk lindung mata daripada sinaran UV
  4. Jangan merokok
  5. Minum air kosong yang mencukupi – minimum 2 liter sehari
  6. Tidur mengiring yang seimbang – cuba untuk elakkan cuma mengiring sebelah terlalu lama

GUNAKAN ENFUSELLE EYE TREATMENT SEBAGAI CARA HILANGKAN LEBAM BAWAH MATA @ MATA PANDA DAN KEDUTAN BAWAH MATA

enfuselle-eye-treatment

Eye Treatment

Tiada Lagi Garis-Garis Halus dan Kedutan yang Ketara

Memperbaiki penampilan dengan khasiat nutrien dan botani khas untuk mengurangkan garis-garis halus, kedutan dan sembap dan hilangkan lebam bawah mata:
  • Terbukti berkesan secara klinikal
  • 233% pengurangan kedutan dalam tempoh dua minggu
  • 120% peningkatan keanjalan dan ketegangan kulit dalam tempoh dua minggu
  • 209% pengurangan garis-garis halus yang ketara dalam tempoh lapan minggu
  • 32% peningkatan lembapan kulit yang berpanjangan dalam tempoh lapan minggu
  • Tona kulit yang nyata lebih sekata dalam tempoh 12 minggu
  • Botani anti penuaan dan vitamin C membekalkan manfaat yang ketara untuk kulit
  • lembut di sekitar mata
  • Sempurna untuk bahagian leher dan bibir

Hipoalergenik dan telah diuji oleh pakar oftalmologi serta selamat untuk pemakai kanta sentuh

lebam-bawah-mata-lingkaran-hitam-mata

 

Jadi lepas ni tak perlu risau dah yer kalau ada masalah lebam bawah mata @ mata panda dan kedutan bawah mata tu. Cepat-cepat dapatkan Enfuselle Eye Treatment ni atau kalau nak hilangkan lebam bawah mata @ mata panda dan kedutan bawah mata tu dengan cara ambil suplemen pun boleh jugak… cadangan suplemen terbaik adalah ESP & Collagen Powder

 

MELABURLAH UNTUK KESIHATAN & KECANTIKAN MATA ANDA

HUBUNGI:

Nieda
Business Leader & Shaklee Independent Distributor

Whatsapp:
019 – 707 1977

Email:
nieda@ohcantik.com 

Komen Facebook:
Cara Hilangkan Lebam Bawah Mata Atau Mata Panda Dan Kedut Bawah Mata

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *