Anda tahu tak yang usus kita boleh rosak? Ye.. apa-apa organ atau sistem badan kita pun memang boleh alami masalah atau kerosakan contohnya macam kerosakan buah pinggang, hati dan sebagainya. Tapi pernah tak tau yang usus pun boleh rosak? Apa punca usus rosak ni?

Kita salah makan ke?

Sebab tak buang air besar tiap-tiap hari ke?

Suka makan makanan pedas-pedas ke?

Itu pun boleh jadi punca usus rosak, tapi jom baca perkongsian oleh penulis Nor Hatina Shuib dalam Berita Harian bertarikh 12/9/2013 berkenaan punca usus rosak ni.

 

punca usus rosak

 

PUNCA USUS ROSAK

Petikan: Berita Harian

Khamis, 12/09/2013

Oleh Nor Hatina Shuib

Usus kecil adalah tempat paling luas pencernaan terjadi manakala usus besar bertanggungjawab bagi penyerapan dan pencernaan bahan sisa pepejal. Menjaga usus dengan baik penting kerana di dalamnya, ada bakteria hidup dan organisma yang berfungsi memproses bahan makanan.

Apa yang merisaukan, sistem kesihatan ini boleh diganggu oleh suhu, penyakit, antibiotik dan ubat serta perubahan dalam diet makanan. Detosifikasi adalah proses penyingkiran himpunan toksin yang terkumpul dalam tubuh badan terutama pada hati, kolon, ginjal, darah dan sistem limfotik.

Mengikut kajian, walaupun kita membuang air besar menerusi najis secara normal pada setiap hari, tetapi ada 6 hingga 4,535 gram najis masih berlonggok dalam usus.

Ini bermakna, tidak semua najis keluar dalam satu masa dan ini menyebabkan usus besar ada longgokan najis lama dan bahan kumuh yang terkumpul akan menjadi keras.

Baca juga: Petua Kecantikan Dengan Madu Mentah

 

KESAN TOKSIN

Hanya najis lembik dan kecil melalui saluran usus yang sempit, akibatnya kebanyakan orang ada masalah sembelit yang menyebabkan sakit pada bahagian dubur, najis berdarah dan tidak selesa untuk duduk.

Kajian menunjukkan, toksin yang berada pada usus besar menyumbang kepada 90% pelbagai masalah kesihatan termasuk kepenatan, mulut berbau, daya ingatan lemah, retensi air, jerawat dan masalah ditakuti ramai wanita, iaitu penuaan awal.

Lebih merungsingkan, toksin yang terkumpul melambatkan metabolisme badan dan menyebabkan berat badan bertambah. Pertubuhan Gastroenterologi Sedunia mengesyorkan, makan sedikit tetapi kerap lebih baik.

Contohnya, 4 hingga 5 sajian lebih kecil dan bukannya 2 atau 3 sajian besar sekaligus setiap hari.

Bagaimanapun, cuba pastikan sajian lebih kecil ini tidak meningkatkan pengambilan kalori anda secara keseluruhan.

 

punca usus rosak

 

KAJIAN PENYAKIT USUS

Baru-baru ini, kajian membabitkan penyakit usus kecil dijalankan sepasukan saintis dari Britain dan Australia bagi meleraikan kekusutan yang membelenggu jutaan pesakit di seluruh negara.

Jawapannya cukup memeranjatkan, iaitu mendapati kegemaran mengambil hidangan berprotein tinggi seperti gandum dan barli menyebabkan sistem imunisasi menyerang usus.

Penemuan saintis daripada dua negara itu cuba mengenal pasti punca mengapa potein dalam kandungan makanan berkenaan boleh bertukar menjadi bahan toksin.

Ujian darah ke atas 200 pesakit yang diberi makan roti, muffin dan barli yang direbus setiap hari, selepas 6 hari mendapati kesan yang begitu ketara kerana ia bertukar menjadi bahan toksin.

Ia menunjukkan 90 daripada 2,700 serpihan protein yang membentuk gluten bertukar menjadi toksin dalam tubuh mereka yang diuji seperti dilaporkan jurnal Sains Perubatan Translasi berkenaan.

Penyelidik daripada Melbourne, Australia, Dr. Bob Anderson pula berkata, ketiga-tiga makanan berkenaan majoritinya memberi tindakbalas imunisasi untuk mewujudkan kehadiran gluten.

Beliau berkata, kesan terhadap penyakit usus itu sudah terbukti, sejak 60 tahun lalu. Sehingga kini, satu dalam 100 rakyat Britain mengalami penyakit ini dan gejalanya seperti cirit-birit serta kekejangan yang boleh membawa kepada kekurangan zat makanan dan osteoporosis.

Yang penting, amalkan gaya hidup sihat dan senaman fizikal secukupnya sangat penting kepada kesihatan sistem penghadaman serta kesihatan secara keseluruhan.

Sumber: http://hqe2.moh.gov.my/modules/artikel/item.php?itemid=93

 

 

Itu dia tadi punca usus rosak.

Jadi, bagaimana cara untuk atasi atau cegah masalah ini daripada berlaku?

Salah satu cara yang didapati berkesan untuk mencegah masalah usus adalah dengan melakukan detoks. Detoks dapat membantu menyingkirkan toksin dan mendapan yang tertinggal di dalam saluran usus.

Antara agent detoks yang paling efektif dalam hal ini adalah aloe vera.

Bagaimana aloe vera berfungsi untuk detoks?

Tonton video di bawah

 

punca usus rosak

 

ESKAYVIE NUTRELLE EXTRA

Nutrelle Extra sangat membantu untuk menyingkirkan kotoran, mendapan dan kerak yang terdapat pada saluran usus. Sekalipun kotoran dan mendapan di usus sudah bertahun-tahun dan amat degil untuk disingkirkan, gabungan serat tidak larut dan serat larut dalam Nutrelle Extra mampu meresap dan menanggalkan ia daripada terus terlekat pada usus.

Kesannya, usus menjadi bersih. Ini membolehkan lebih banyak nutrien makanan dapat diserap dengan baik. Seterusnya, badan akan jadi lebih sihat dan bertenaga sekaligus mampu melawan pelbagai penyakit lain dalam badan secara semulajadi.

Dari segi luaran pula, anda juga akan dapat kesan pelangsingan dan perut tidak buncit lagi!

 

punca usus rosak

 

 

punca usus rosak

 

Komen Facebook:
Punca Usus Rosak Yang Ramai Kena Ambil Tahu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!